Skip to main content
Official Portal of
Faculty of Applied Sciences and Technology

Aktiviti Pemyembelihan Ayam Halal Oleh Pelajar Tahun Dua Program Teknologi Makanan

Pada 12 March 2020 (Khamis) yang lalu, seramai 34 orang pelajar Tahun Dua daripada Program Ijazah Sarjana Muda Sains (Teknologi Makanan) Dengan Kepujian, Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi dibawah bimbingan ChM. Dr. Norhayati binti Muhammad telah berpeluang mengikuti aktiviti amali penyembelihan ayam dan burung puyuh. Program ini telah diadakan di Makmal Teknologi Bakeri, Snek dan Konfeksionari, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) Kampus Pagoh bermula pada 9.00 pagi hingga 3 petang.

Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan secara langsung kepada pelajar-pelajar mengenai cara penyembelihan yang betul serta berkaitan dengan hukum penyembelihan mengikut syarak. Di samping itu, program amali ini juga dianjurkan bagi melengkapi salah satu objektif pembelajaran bagi kursus Makanan Halal (BWD 20703).

Antara pengisian program ini adalah ceramah ringkas mengenai “Konsep Penyembelihan mengikut Hukum Syarak” oleh Ustaz Kamal Izhar bin Kamarul Zaman,  Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Kanan. Setelah ceramah selesai, taklimat ringkas mengenai kaedah penyembelihan serta praktikal yang turut disampaikan dan dibantu oleh Encik Abu Hanifah bin A. Jalal dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan.

Laporan Seminar Proses dan Pelaksanaan Outcome Based Education (OBE) Dalam Pembelajaran dan Pengajaran

Fakulti mengambil inisiatif mengadakan Seminar Proses dan Pelaksanaan Outcome Based Education (OBE) Dalam Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) bertujuan memantapkan kefahaman OBE dalam kalangan staf FAST tentang pendekatan OBE dalam P&P sekaligus pencerahan kepada permasalahan sepanjang perlaksanaan P&P bermula 2012 hingga 2019. Melalui program ini juga, soalan-soalan yang dijangkakan semasa proses Audit MQA yang sebenar akan dibincangkan hasil pengalaman beliau sebagai salah seorang juruaudit MQA. Selain itu, penceramah yang diundang berpengalaman luas dalam mengurus tadbir isu-isu berkaitan OBE. Kehadiran staf akademik amat menggalakkan. Seminar ini diadakan pada:

Tarikh/Hari                   :       06 hb Februari 2020/Khamis

Masa                           :       10.00 pagi – 3.30 petang

Tempat                          :       Bilik Seminar 1, Aras 1, UTHM Kampus Pagoh

Objektif bagi program ini ialah:

  1. Memberi pendedahan kepada staf akademik berkaitan kepentingan melaksanakan proses OBE yang betul bagi memastikan objektif OBE dapat dicapai.
  2. Menyegar dan memantap kefahaman staf akademik FAST terhadap pelaksanaan P&P menggunakan pendekatan OBE.
  3. Memberi ruang kepada para staf akademik dan penceramah untuk membincangkan segala permasalahan berkaitan OBE dalam pelaksanaan P&P.
  4. Memberi peluang kepada staf akademik mengaplikasi pengetahuan yang diperolehi semasa sesi seminar di dalam pelaksanaan P&P.
  5. Memastikan staf akademik bersedia apabila proses audit berlangsung dari masa ke semasa.

Laporan Taklimat Outcome Based Education (OBE) Bagi Staf Baharu

Fakulti mengambil inisiatif mengadakan taklimat OBE untuk tujuan memantapkan kefahaman OBE dalam kalangan staf FAST terutamanya staf baharu tentang pendekatan OBE dalam P&P sekaligus pencerahan kepada permasalahan sepanjang P&P bermula 2012 hingga 2019. Melalui program ini juga, soalan-soalan yang dijangkakan dalam Audit MQA yang sebenar telah dibincangkan.Kehadiran staf baharu fakulti amat menggalakkan. Bengkel ini diadakan pada:

Tarikh/Hari                   :       03 hb Februari 2020/Isnin

Masa                           :       2.00  – 5.00 petang

Tempat                          :       Bilik Seminar 1, Aras 1, UTHM Kampus Pagoh

Objektif bagi program ini ialah:

  1. Memberi pendedahan kepada staf baharu tentang kepentingan OBE dan perkaitannya dalam pelaksanaan P&P.
  2. Menyegar dan memantap kefahaman staf baharu terhadap pelaksanaan P&P dengan pendekatan OBE.
  3. Mengaplikasi pengetahuan yang diperolehi berkaitan OBE di dalam penyediaan dokumen perancangan kuliah
  4. Mendapat pencerahan terhadap segala permasalahan berkaitan OBE sepanjang P&P 2012-2019.

Fourier Transform Infrared (FTIR) Spectroscopy Training Course

Program: Fourier Transform Infrared (FTIR) Spectroscopy Training Course

Brand: Perkin Elmer Spectrum Two FTIR Spectrometer

Location: Makmal Gunasama Kimia 1

Date: 24-25 February 2020 (Monday & Tuesday)

The FTIR spectroscopy training course was introduced to provide practical instruction to lecturers and students. This training course was conducted by an experienced trainer from Dr. Ooi Yee Kai from Perkin Elmer company. The training course was attended by 12 participants (included staff and students). This FTIR course explained basic knowledge of IR spectroscopy and the operation of an FTIR. A discussion of infrared theory and applications if FTIR was discussed. The emphasized was on sample preparation exercises and the use of different spectral acquisition methods to obtain optimum results.

LAPORAN BENGKEL PENYEDIAAN DOKUMEN PERANCANGAN KULIAH (RPP-04) DAN TABLE OF SPECIFICATION (TOS) SEMESTER 2 SESI 2019/2020

Fakulti mengambil inisiatif untuk mengadakan bengkel penyediaan RPP kepada semua staf akademik FAST. Tambahan pula, setiap sebelum sesi semester baru bermula, staf akademik perlu menyediakan RPP sebagai persediaan perancangan kuliah. Bengkel ini juga diharap dapat melancarkan proses P&P fakulti amnya dan staf akademik serta pelajar khasnya. Kehadiran staf akademik terutama penyelaras bagi setiap kursus dan ketua jabatan bagi setiap jabatan fakulti amat menggalakkan. Bengkel ini diadakan pada:

Tarikh/Hari : 03 hb Februari 2020/Isnin

Masa             : 9.00 pagi – 1.00 tengah hari

Tempat        : Bilik Seminar 1, Aras 1, UTHM Kampus Pagoh

Objektif bagi program ini ialah:

  • Memastikan penyelaras kursus menyediakan dan menyiapkan Dokumen Perancangan Kuliah Semester 2 Sesi 2019/2020 dua minggu sebelum semester bermula.
  • Melancarkan proses P&P fakulti amnya dan staf akademik serta pelajar khasnya.
  • Mengaplikasi pengetahuan yang diperolehi berkaitan OBE didalam penyediaan dokumen perancangan kuliah.
  • Memantapkan kerjasama semua staf akademik dalam menjayakan audit kelak.

LAPORAN BENGKEL PENYEDIAAN LAPORAN PENCAPAIAN PLO & PEO, RUBRIK DOMAIN AFEKTIF DAN PSIKOMOTOR, PENGEMASKINIAN PLO & PEO BAHARU DI TCIS DAN PANDUAN PELAKSANAAN OBE FAST

Pihak jawatankuasa OBE fakulti mengambil inisiatif mengadakan beberapa bengkel OBE yang melibatkan proses penyediaan laporan PLO dan PEO, pengemaskinian PLO dan PEO mengikut MQF versi 2 dan penyediaan rubrik dan panduan pelaksanaan OBE di fakulti agar proses OBE di fakulti dapat dilaksanakan dengan lancar dan baik oleh semua pensyarah.

Tarikh/Hari Masa/Tempat Perkara
06/08/2020 (Khamis) 9.00 pagi – 3.30 petang Bilik Seminar, Aras 1, Sayap Kanan, UTHM Pagoh   Bengkel penyediaan laporan pencapaian PLO  
11-13/08/2020 (Selasa-Khamis) 9.00 pagi – 5.00 petang (Selasa & Rabu) 9.00 pagi – 3.30 petang (Khamis) Bilik Mesyuarat 6, Aras 1, Sayap Kanan, UTHM Pagoh   Bengkel penyediaan rubrik afektif dan psikomotor
16-17/08/2020 (Ahad-Isnin) 9.00 pagi – 5.00 petang Bilik Mesyuarat 6, Aras 1, Sayap Kanan, UTHM Pagoh   Bengkel penyediaan panduan pelaksanaan OBE FAST
18-19/08/2020 (Selasa-Rabu)   9.00 pagi – 5.00 petang Bilik Mesyuarat 6, Aras 1, Sayap Kanan, UTHM Pagoh   Bengkel penyediaan laporan pencapaian PEO Kohort 1 (BWA, BWQ, BWC, BWD)
15/09/2020 (Selasa) 9.00 pagi – 5.00 petang Bilik Mesyuarat 6, Aras 1, Sayap Kanan, UTHM Pagoh   Bengkel pengemaskinian PLO/PEO Baharu dalam TCIS

Objektif bengkel-bengkel ini adalah:

  1. Menyediakan laporan pencapaian PLO semester 1 dan 2 2019/2020 untuk mengenalpasti keberhasilan pencapaian PLO sama ada tercapai atau tidak bergantung kepada KPI yang telah ditetapkan.
  2. Menyediakan laporan pencapaian PEO Kohort 1 untuk program BWA, BWQ, BWC dan BWD untuk mengenalpasti keberhasilan pencapaian PEO sama ada tercapai atau tidak bergantung kepada KPI yang telah ditetapkan.
  3. Mengemaskini PLO dan PEO baharu dalam TCIS untuk semua program akademik fakulti prasiswazah dan pascasiswazah dengan mematuhi panduan MQF versi 2. 
  4. Menyediakan rubrik bagi domain psikomotor dan afektif yang selaras dan terpandu bagi setiap program akademik FAST mengikut MQF versi 2untuk kelancaran proses penilaian hasil pembelajaran kursus oleh pensyarah berdasarkan panduan rubrik yang disediakan.
  5. Menyediakan panduan pelaksanaan OBE FAST untuk membolehkan pensyarah mencapai semua hasil yang dirancangkan dalam proses pembelajaran dan pengajaran.

Program Khidmat Masyarakat (CSR), Pemindahan Ilmu dan STEM di Kg. Peta, Endau, Mersing, Johor, Malaysia

Kg. Peta yang terletak di dalam kawasan Taman Negara Johor Endau Rompin merupakan penempatan bagi suku kaum orang Jakun. Sebahagian penduduknya bekerja sebagai kakitangan Taman Negara dan juga pemandu pelancong. Hubungan rapat di antara penduduk Kg. Peta dengan penyelidik-penyelidik UTHM terjalin apabila penduduk kampung sering kali dirujuk dan membantu semasa aktiviti penyelidikan seperti persampelan flora dan fauna dan sebagainya. Oleh itu, Pusat Pemuliharaan dan Penggunaan Mapan Sumber-sumber Semulajadi (SUNR), Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi (FAST) di ketuai oleh Prof Madya Dr Mohd Fadzelly Abu Bakar telah mengadakan Program Khidmat Masyarakat (CSR), Permindahan Ilmu dan STEM di Kg. Peta, Endau, Mersing, Johor, Malaysia.

Menjelang pembukaan semula Sekolah Rendah Peta dan Tabika Kemas Jheoa Kg. Peta pada 15 Julai 2020 selepas hampir TIGA (3) bulan sekolah ditutup akibat wabak Covid-19, keperluan tambahan murid-murid seperti hand sanitizer dan pelitup hidung dan mulut juga berupa pakaian sekolah amatlah diperlukan. Oleh itu warga COR-SUNR, FAST yang terdiri daripada staf akademik dan bukan akademik, juga pelajar pasca siswazah telah berganding bahu mengumpul dana juga mencari tajaan barangan bagi memenuhi keperluan murid-murid di Kg. Peta tersebut. Sumbangan telah disampaikan sendiri oleh Dekan Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi iaitu Prof Dr Hashim Saim juga Ketua Jabatan Teknologi dan Sumber Semulajadi, Prof Madya Dr Alona Cuevas Linatoc.

Selain program khidmat masyarakat, pihak FAST juga turut hadir dengan aktiviti yang bermanfaat kepada murid-murid tersebut. Dua program dijalankan serentak iaitu pemindahan ilmu dan STEM diketuai oleh Dr Siti Fatimah Sabran dan Ts Dr Faridah Kormin masing-masing. Dengan bertemakan Oh My Nature, Dr Siti Fatimah Sabran bersama kumpulannya menjalankan aktiviti yang menyeronokkan khusus untuk pelajar tabika dan pelajar Tahap 1. Dengan objektif untuk menyebarkan ilmu pengetahuan tentang kepentingan menjaga kepelbagaian biologi bagi meningkatkan penghargaan kepada alam sekitar, aktiviti mewarna daripada bahan pewarna semulajadi didedahkan. Selain itu cara mencuci tangan menggunakan sabun dan cara membersihkan tangan menggunakan hand sanitizer melalui kaedah yang tepat turut diajar.

            Aktiviti interaktif dijalankan oleh kumpulan yang diketuai Ts Dr Faridah Kormin bagi meningkatkan minat pelajar di dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM). Dalam tempoh yang terhad, 3 (TIGA) aktiviti menarik yang bertemakan telur telah dijalankan. Bermula dengan kesedaran keselamatan makanan berkaitan telur, aktiviti diteruskan dengan permainan seperti Drop Ball, Pop Egg dan Egg Density.

Program ini dijalankan selain sebagai salah satu khidmat masyarakat oleh Pusat Penyelidikan di Fakulti, ia turut bertindak sebagai salah satu cara membalas budi orang kampung yang sering membantu penyelidik ketika melakukan kajian di sana. Melalui maklumbalas positif yang diterima, diharap program seumpama ini dapat diteruskan pada masa-masa akan datang.

Gas Chromatography Training

DATE                     : 15TH JANUARY 2020 – 16TH JANUARY 2020

TIME                     : 9 a.m. to 5.00 p.m.

LOCATION          : MAKMAL INTRSUMENTASI MAKANAN

The Gas Chromatography training had been for two days at Makmal Instrumentasi Makanan. The training course introduces the Agilent MSD ChemStation software for both instrument control, data acquisition and analysis. The courses also covered PC and data system installation, set-up and maintenance which also includes types of tuning methods, creating scan and SIM methods, Retention Time Locking (RTL), reports, an introduction to macros and method maintenance. The participants also get to learned on how to analyse individual samples and create sequences for analysing multiple samples.

GC is a key analytical technique in chemistry and food technology. This technique is widely used in analysis of food composition, natural products, food additives, flavor and aroma components, a variety of transformation products, and contaminants, such as pesticides, fumigants, environmental pollutants, natural toxins, veterinary drugs, and packaging materials. Thus, this training is practically essential to university students and staffs.

Fourier Transform Infrared -FTIR Spectophotometer Training

DATE                     : 25TH FEBRUARY 2020

TIME                     : 9 a.m. to 5.00 p.m.

LOCATION          : MAKMAL GUNASAMA KIMIA 1

The Fourier Transform Infrared (FTIR) Spectrophotometer training had be held on 25th February 2020 at Makmal Gunasama Kimia 1 to university’s staffs and students. The fundamental course provided instruction in theory, instrumentation, maintenance, data acquisition software, sample preparation and the use of various accessories which covered instrument maintenance, calibration and the preparation of solid and liquids.

FTIR is one of the most important and emerging tool used for analyzing compund for different quality parameters. This technique has substantial potential as a quantitative quality control tool for the food industry. FTIR analysis methods are convenient, rapid and automatable, and in conjunction with attenuated total reflectance (ATR) technology, dramatically simplify sample handling. Thus, this training provides basic knowledge on how to operate this instrument as well as basic troubleshooting.

Atomic Absorption Spectroscopy (AAS) Training

DATE                     : 29TH JUNE 2020 – 30TH JUNE 2020

TIME                     : 9 a.m to 5.00 p.m.

LOCATION          : MAKMAL INTRSUMENTASI MAKANAN

The two-days training course for Atomic Absorption Spectroscopy (AAS) had been held on 29th June 2020 to 30th June 2020 at Food Instrumentation Lab, Faculty of Applied Science and Technology. The training had been given by Ms. Lai Yi Kuan from Agilent Technologies. The purpose of this training is to provide the university staffs and students’ knowledge and skills needed for optimizing and troubleshooting basic flame atomic absorption. The basic theory and laboratory exercises includes experiments in controlling interferences as well as procedures for developing methods also had been covered in the course. Besides, the participants also had been introduced to hardware optimization and calibration, setting up the element parameter file, maintenance procedures, background correction, and flame emission analysis.

Atomic absorption spectroscopy (AAS) is a technique for determining the elemental composition of an analyte present in samples by measuring the absorbed radiation by the chemical element of interest. AAS is a relatively simple and low-cost technique with high sensitivity and precision that are useful for wide applications including food technology. Thus, this training helps user to get familiarize with instrument and know the basic knowledge on how to use it.

Translate »