Pada 12 March 2020 (Khamis) yang lalu, seramai 34 orang pelajar Tahun Dua daripada Program Ijazah Sarjana Muda Sains (Teknologi Makanan)
Dengan Kepujian, Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi dibawah bimbingan ChM. Dr.
Norhayati binti Muhammad telah berpeluang mengikuti aktiviti amali
penyembelihan ayam dan burung puyuh. Program
ini telah diadakan di Makmal Teknologi Bakeri, Snek dan Konfeksionari, Universiti Tun
Hussein Onn Malaysia (UTHM) Kampus Pagoh bermula pada 9.00 pagi hingga 3
petang.
Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk
memberi pendedahan secara langsung kepada pelajar-pelajar mengenai cara
penyembelihan yang betul serta berkaitan dengan hukum penyembelihan mengikut
syarak. Di samping itu, program amali ini juga dianjurkan bagi melengkapi salah satu objektif pembelajaran bagi
kursus Makanan Halal (BWD 20703).
Antara pengisian program ini adalah ceramah ringkas mengenai “Konsep Penyembelihan mengikut Hukum Syarak” oleh Ustaz Kamal Izhar bin Kamarul Zaman, Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Kanan. Setelah ceramah selesai, taklimat ringkas mengenai kaedah penyembelihan serta praktikal yang turut disampaikan dan dibantu oleh Encik Abu Hanifah bin A. Jalal dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan.
Fakulti mengambil inisiatif
mengadakan Seminar
Proses dan Pelaksanaan Outcome Based
Education (OBE) Dalam Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) bertujuan memantapkan
kefahaman OBE dalam kalangan staf FAST tentang pendekatan OBE dalam P&P sekaligus
pencerahan kepada permasalahan sepanjang perlaksanaan P&P bermula 2012
hingga 2019. Melalui program ini juga, soalan-soalan yang dijangkakan semasa
proses Audit MQA yang sebenar akan dibincangkan hasil pengalaman beliau sebagai
salah seorang juruaudit MQA. Selain itu, penceramah yang diundang berpengalaman
luas dalam mengurus tadbir isu-isu berkaitan OBE. Kehadiran staf akademik amat
menggalakkan. Seminar ini diadakan pada:
Tarikh/Hari : 06 hb Februari 2020/Khamis
Masa : 10.00 pagi – 3.30 petang
Tempat : Bilik Seminar 1, Aras 1, UTHM Kampus Pagoh
Objektif bagi program ini ialah:
Memberi pendedahan kepada staf akademik berkaitan kepentingan melaksanakan
proses OBE yang betul bagi memastikan objektif OBE dapat dicapai.
Menyegar
dan memantap kefahaman staf akademik FAST terhadap pelaksanaan P&P
menggunakan pendekatan OBE.
Memberi ruang kepada para staf akademik dan penceramah untuk membincangkan
segala permasalahan berkaitan OBE dalam pelaksanaan P&P.
Memberi peluang kepada staf akademik mengaplikasi pengetahuan yang
diperolehi semasa sesi seminar di dalam pelaksanaan P&P.
Memastikan staf akademik bersedia apabila proses audit berlangsung dari
masa ke semasa.
Fakulti mengambil inisiatif
mengadakan taklimat OBE untuk tujuan memantapkan kefahaman OBE dalam kalangan
staf FAST terutamanya staf baharu
tentang pendekatan OBE dalam P&P sekaligus pencerahan kepada permasalahan
sepanjang P&P bermula 2012 hingga 2019. Melalui program ini juga,
soalan-soalan yang dijangkakan dalam Audit MQA yang sebenar telah dibincangkan.Kehadiran
staf baharu fakulti amat menggalakkan. Bengkel ini diadakan pada:
Tarikh/Hari : 03 hb Februari 2020/Isnin
Masa : 2.00 – 5.00 petang
Tempat : Bilik Seminar 1, Aras 1, UTHM Kampus Pagoh
Objektif bagi program ini ialah:
Memberi pendedahan kepada staf baharu tentang kepentingan OBE dan
perkaitannya dalam pelaksanaan P&P.
Menyegar
dan memantap kefahaman staf baharu terhadap pelaksanaan P&P dengan
pendekatan OBE.
Mengaplikasi pengetahuan yang diperolehi berkaitan OBE di dalam penyediaan
dokumen perancangan kuliah
Mendapat pencerahan terhadap segala permasalahan berkaitan OBE sepanjang
P&P 2012-2019.
Program: Fourier Transform Infrared (FTIR) Spectroscopy Training Course
Brand: Perkin Elmer Spectrum Two FTIR Spectrometer
Location: Makmal Gunasama Kimia 1
Date: 24-25 February 2020 (Monday & Tuesday)
The FTIR spectroscopy training course was introduced to
provide practical instruction to lecturers and students. This training course
was conducted by an experienced trainer from Dr. Ooi Yee Kai from Perkin Elmer
company. The training course was attended by 12 participants (included staff
and students). This FTIR course explained basic knowledge of IR spectroscopy
and the operation of an FTIR. A discussion of infrared theory and applications
if FTIR was discussed. The emphasized was on sample preparation exercises and
the use of different spectral acquisition methods to obtain optimum results.
Fakulti mengambil inisiatif
untuk mengadakan bengkel penyediaan RPP kepada semua staf akademik FAST.
Tambahan pula, setiap sebelum sesi semester baru bermula, staf akademik perlu
menyediakan RPP sebagai persediaan perancangan kuliah. Bengkel ini juga diharap
dapat melancarkan proses P&P fakulti amnya dan staf akademik serta pelajar
khasnya. Kehadiran staf akademik terutama penyelaras bagi setiap kursus dan
ketua jabatan bagi setiap jabatan fakulti amat menggalakkan. Bengkel ini
diadakan pada:
Tarikh/Hari : 03 hb Februari 2020/Isnin
Masa : 9.00 pagi – 1.00 tengah hari
Tempat : Bilik Seminar 1, Aras 1, UTHM Kampus Pagoh
Objektif bagi program ini ialah:
Memastikan
penyelaras kursus menyediakan dan menyiapkan Dokumen Perancangan Kuliah Semester 2 Sesi 2019/2020
dua minggu sebelum semester bermula.
Melancarkan proses P&P fakulti amnya dan staf akademik serta pelajar khasnya.
Mengaplikasi pengetahuan yang diperolehi berkaitan OBE didalam penyediaan
dokumen perancangan kuliah.
Memantapkan kerjasama semua staf akademik dalam menjayakan audit kelak.
Pihak jawatankuasa OBE fakulti mengambil inisiatif mengadakan beberapa bengkel OBE yang melibatkan proses penyediaan laporan PLO dan PEO, pengemaskinian PLO dan PEO mengikut MQF versi 2 dan penyediaan rubrik dan panduan pelaksanaan OBE di fakulti agar proses OBE di fakulti dapat dilaksanakan dengan lancar dan baik oleh semua pensyarah.
Tarikh/Hari
Masa/Tempat
Perkara
06/08/2020
(Khamis)
9.00
pagi – 3.30 petang
Bilik Seminar, Aras 1, Sayap
Kanan, UTHM Pagoh
Bengkel penyediaan laporan
pencapaian PLO
11-13/08/2020 (Selasa-Khamis)
9.00 pagi – 5.00 petang
(Selasa & Rabu)
9.00 pagi – 3.30 petang
(Khamis)
Bilik Mesyuarat 6, Aras 1,
Sayap Kanan, UTHM Pagoh
Bengkel penyediaan rubrik afektif dan psikomotor
16-17/08/2020 (Ahad-Isnin)
9.00
pagi – 5.00 petang
Bilik Mesyuarat 6, Aras 1,
Sayap Kanan, UTHM Pagoh
Bengkel penyediaan panduan pelaksanaan
OBE FAST
18-19/08/2020 (Selasa-Rabu)
9.00 pagi – 5.00 petang
Bilik Mesyuarat 6, Aras 1,
Sayap Kanan, UTHM Pagoh
9.00
pagi – 5.00 petang
Bilik Mesyuarat 6, Aras 1,
Sayap Kanan, UTHM Pagoh
Bengkel pengemaskinian PLO/PEO Baharu dalam TCIS
Objektif
bengkel-bengkel ini adalah:
Menyediakan laporan pencapaian PLO semester 1 dan 2 2019/2020 untuk
mengenalpasti keberhasilan pencapaian PLO sama ada tercapai atau tidak
bergantung kepada KPI yang telah ditetapkan.
Menyediakan laporan pencapaian PEO Kohort 1 untuk program BWA, BWQ, BWC dan
BWD untuk mengenalpasti keberhasilan pencapaian PEO sama ada tercapai atau
tidak bergantung kepada KPI yang telah ditetapkan.
Mengemaskini PLO dan PEO baharu dalam TCIS untuk semua program akademik
fakulti prasiswazah dan pascasiswazah dengan mematuhi panduan MQF versi 2.
Menyediakan rubrik bagi domain psikomotor dan afektif yang selaras dan
terpandu bagi setiap program akademik FAST mengikut MQF versi 2untuk kelancaran proses penilaian hasil
pembelajaran kursus oleh pensyarah berdasarkan panduan rubrik yang disediakan.
Menyediakan panduan pelaksanaan OBE FAST untuk membolehkan pensyarah
mencapai semua hasil yang dirancangkan dalam proses pembelajaran dan
pengajaran.
Kg. Peta yang terletak di dalam kawasan Taman Negara Johor Endau Rompin
merupakan penempatan bagi suku kaum orang Jakun. Sebahagian penduduknya bekerja
sebagai kakitangan Taman Negara dan juga pemandu pelancong. Hubungan rapat di antara
penduduk Kg. Peta dengan penyelidik-penyelidik UTHM terjalin apabila penduduk
kampung sering kali dirujuk dan membantu semasa aktiviti penyelidikan seperti persampelan
flora dan fauna dan sebagainya. Oleh itu, Pusat Pemuliharaan dan Penggunaan
Mapan Sumber-sumber Semulajadi (SUNR), Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi
(FAST) di ketuai oleh Prof Madya Dr Mohd Fadzelly Abu Bakar telah mengadakan
Program Khidmat Masyarakat (CSR), Permindahan Ilmu dan STEM di Kg. Peta, Endau,
Mersing, Johor, Malaysia.
Menjelang pembukaan semula Sekolah Rendah Peta dan Tabika Kemas Jheoa Kg. Peta pada 15 Julai 2020 selepas hampir TIGA (3) bulan sekolah ditutup akibat wabak Covid-19, keperluan tambahan murid-murid seperti hand sanitizer dan pelitup hidung dan mulut juga berupa pakaian sekolah amatlah diperlukan. Oleh itu warga COR-SUNR, FAST yang terdiri daripada staf akademik dan bukan akademik, juga pelajar pasca siswazah telah berganding bahu mengumpul dana juga mencari tajaan barangan bagi memenuhi keperluan murid-murid di Kg. Peta tersebut. Sumbangan telah disampaikan sendiri oleh Dekan Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi iaitu Prof Dr Hashim Saim juga Ketua Jabatan Teknologi dan Sumber Semulajadi, Prof Madya Dr Alona Cuevas Linatoc.
Selain program khidmat
masyarakat, pihak FAST juga turut hadir dengan aktiviti yang bermanfaat kepada
murid-murid tersebut. Dua program dijalankan serentak iaitu pemindahan ilmu dan
STEM diketuai oleh Dr Siti Fatimah Sabran dan Ts Dr Faridah Kormin
masing-masing. Dengan bertemakan Oh My Nature,
Dr Siti Fatimah Sabran bersama kumpulannya menjalankan aktiviti yang
menyeronokkan khusus untuk pelajar tabika dan pelajar Tahap 1. Dengan objektif untuk menyebarkan ilmu pengetahuan
tentang kepentingan menjaga kepelbagaian biologi bagi meningkatkan penghargaan
kepada alam sekitar, aktiviti mewarna daripada bahan pewarna semulajadi
didedahkan. Selain itu cara mencuci tangan menggunakan sabun dan cara
membersihkan tangan menggunakan hand sanitizer
melalui kaedah yang tepat turut diajar.
Aktiviti interaktif dijalankan
oleh kumpulan yang diketuai Ts Dr Faridah Kormin bagi meningkatkan minat
pelajar di dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).
Dalam tempoh yang terhad, 3 (TIGA) aktiviti menarik yang bertemakan telur telah
dijalankan. Bermula dengan kesedaran keselamatan makanan berkaitan telur,
aktiviti diteruskan dengan permainan seperti Drop Ball, Pop Egg dan Egg
Density.
Program ini dijalankan selain sebagai salah
satu khidmat masyarakat oleh Pusat Penyelidikan di Fakulti, ia turut bertindak
sebagai salah satu cara membalas budi orang kampung yang sering membantu
penyelidik ketika melakukan kajian di sana. Melalui maklumbalas positif yang
diterima, diharap program seumpama ini dapat diteruskan pada masa-masa akan
datang.
The Gas
Chromatography training had been for two days at Makmal Instrumentasi Makanan.
The training course introduces the Agilent MSD ChemStation software for both
instrument control, data acquisition and analysis. The courses also covered PC
and data system installation, set-up and maintenance which also includes types
of tuning methods, creating scan and SIM methods, Retention Time Locking (RTL),
reports, an introduction to macros and method maintenance. The participants
also get to learned on how to analyse individual samples and create sequences
for analysing multiple samples.
GC is a key
analytical technique in chemistry and food technology. This technique is widely
used in analysis of food composition, natural products,
food additives, flavor and aroma components, a variety of transformation
products, and contaminants, such as pesticides, fumigants, environmental
pollutants, natural toxins, veterinary drugs, and packaging materials. Thus,
this training is practically essential to university students and staffs.
The Fourier Transform Infrared (FTIR) Spectrophotometer training had be held on 25th February 2020 at Makmal Gunasama Kimia 1 to university’s staffs and students. The fundamental course provided instruction in theory, instrumentation, maintenance, data acquisition software, sample preparation and the use of various accessories which covered instrument maintenance, calibration and the preparation of solid and liquids.
FTIR is one of
the most important and emerging tool used for analyzing compund for different quality
parameters. This technique has substantial potential as a quantitative
quality control tool for the food industry. FTIR analysis methods are
convenient, rapid and automatable, and in conjunction with attenuated total
reflectance (ATR) technology, dramatically simplify sample handling. Thus,
this training provides basic knowledge on how to operate this instrument as
well as basic troubleshooting.
The two-days training course for Atomic Absorption Spectroscopy (AAS) had been held on 29th June 2020 to 30th June 2020 at Food Instrumentation Lab, Faculty of Applied Science and Technology. The training had been given by Ms. Lai Yi Kuan from Agilent Technologies. The purpose of this training is to provide the university staffs and students’ knowledge and skills needed for optimizing and troubleshooting basic flame atomic absorption. The basic theory and laboratory exercises includes experiments in controlling interferences as well as procedures for developing methods also had been covered in the course. Besides, the participants also had been introduced to hardware optimization and calibration, setting up the element parameter file, maintenance procedures, background correction, and flame emission analysis.
Atomic absorption spectroscopy (AAS) is a
technique for determining the elemental composition of an analyte present in
samples by measuring the absorbed radiation by the chemical element of
interest. AAS is a relatively simple and low-cost technique with high
sensitivity and precision that are useful for wide applications including food
technology. Thus, this training helps user to get familiarize with instrument
and know the basic knowledge on how to use it.